Film om arbete med djurvård
Textversion
[Eleverna Linnea och Tess sitter inne i ett behandlingsrum för smådjur. Både Linnea och Tess har ljust hår uppsatt i hästsvans och har på sig en ljusgrå Bussarong.]
Linnea: -Jag heter Linnea.
Tess: -Och jag heter Tess.
[Närbild av elev som håller i en stor kanin.]
Tess: -Jag sökte hit tack vare att dom har djuren här…
[Tess och Linnea får handledning av läraren Eleonor med den stora kaninen vid en undersökningsbänk i behandlingsrummet.]
Tess: -…och att det blir närhet till djuren och det blir mera naturligt.
[Tess klipper klorna på kaninen och Linnea håller i den.]
Tess: -…att man behöver inte åka iväg för djuren utan…
[Närbild av klippning av klor på kaninen.]
Tess: -…dom finns alltid här och man kan alltid hålla på här.
[Tess har på sig engångshandskar och rengör ögonen på kanin en. Linnea håller fortfareande i kaninen.]
Linnea: -Ja, det var lite så jag kände också, att djuren är nära och man behöver inte…
[Närbild av rengöring av ögonen på kaninen.]
[Tess och Linnea klappar kaninen vid undersökningsbordet.]
Linnea: -…Jälla är väldigt öppen skola så man känner sig väldigt hemma här…
Linnea: -…och det kändes väldigt självklart när jag sökte skola att det skulle vara Jälla.
[Utomhus - en grupp elever står på väg med flera hundar.]
Tess: -Det känns väldigt fridfullt, lite som familj.
[Utomhus - Elever går med hundar
Tess: -Eftersom det är en gård så blir det lite som på landet, inte inne i stan.
Tess: -Trevlig miljö att vara i.
[Tillbaka till behandlingsrummet. Lärare håller i en vit skrattduva och instruerar två elever om hur man håller den rätt.]
[Två elever står tillsammans och ena eleven har duvan på sin arm. Duvan går upp på elevens axeln.
[Närbild av lärare som håller duvan och instruerar elev om hur man håller i den rätt.]
[Närbild av två elever som handske med duvan. Ena eleven känner på duvans mage och den andra håller i duvan.]
[Två elever står vid undersökningsbord i behandlingsrum. En av eleverna lyssnar på duvans hjärtslag, den andra eleven håller i duvan.]
[Eleverna inspekterar duvans näbb med.]
[Lärare visar en elev hur man trimmar pälsen på tassarna på en hund.]
[Elev trimmar själv pälsen på hundens tassar.]
[Närbild på Linnea i behandlingsrum]
Linnea: -När jag är klar med Jälla ska jag börja jobba som djurtekniker.
[Närbild på Tess i behandlingsrum]0:01:24.000,0:01:27.691
Tess: -När jag är klar med Jälla ska jag plugga vidare till djursjukvårdare.
[Slutbild med grön bakgrundsbild av Tess, vit text "Uppsala yrkesgymnasium Jälla", ljusgrön text "Naturbruk: Djurvård" och en gul Uppsala kommun logga.]