Film om arbete med djurvård

Textversion

[Eleverna Linnea och Tess sitter inne i ett behandlingsrum för smådjur. Både Linnea och Tess har ljust hår uppsatt i hästsvans och har på sig en ljusgrå Bussarong.]

Linnea: -Jag heter Linnea.

Tess: -Och jag heter Tess.

[Närbild av elev som håller i en stor kanin.]

Tess: -Jag sökte hit tack vare att dom har djuren här…

[Tess och Linnea får handledning av läraren Eleonor med den stora kaninen vid en undersökningsbänk i behandlingsrummet.]

Tess: -…och att det blir närhet till djuren och det blir mera naturligt.

[Tess klipper klorna på kaninen och Linnea håller i den.]

Tess: -…att man behöver inte åka iväg för djuren utan…

[Närbild av klippning av klor på kaninen.]

Tess: -…dom finns alltid här och man kan alltid hålla på här.

[Tess har på sig engångshandskar och rengör ögonen på kanin en. Linnea håller fortfareande i kaninen.]

Linnea: -Ja, det var lite så jag kände också, att djuren är nära och man behöver inte…

[Närbild av rengöring av ögonen på kaninen.]

[Tess och Linnea klappar kaninen vid undersökningsbordet.]

Linnea: -…Jälla är väldigt öppen skola så man känner sig väldigt hemma här…

Linnea: -…och det kändes väldigt självklart när jag sökte skola att det skulle vara Jälla.

[Utomhus - en grupp elever står på väg med flera hundar.]

Tess: -Det känns väldigt fridfullt, lite som familj.

[Utomhus - Elever går med hundar

Tess: -Eftersom det är en gård så blir det lite som på landet, inte inne i stan.

Tess: -Trevlig miljö att vara i.

[Tillbaka till behandlingsrummet. Lärare håller i en vit skrattduva och instruerar två elever om hur man håller den rätt.]

[Två elever står tillsammans och ena eleven har duvan på sin arm. Duvan går upp på elevens axeln.

[Närbild av lärare som håller duvan och instruerar elev om hur man håller i den rätt.]

[Närbild av två elever som handske med duvan. Ena eleven känner på duvans mage och den andra håller i duvan.]

[Två elever står vid undersökningsbord i behandlingsrum. En av eleverna lyssnar på duvans hjärtslag, den andra eleven håller i duvan.]

[Eleverna inspekterar duvans näbb med.]

[Lärare visar en elev hur man trimmar pälsen på tassarna på en hund.]

[Elev trimmar själv pälsen på hundens tassar.]

[Närbild på Linnea i behandlingsrum]

Linnea: -När jag är klar med Jälla ska jag börja jobba som djurtekniker.

[Närbild på Tess i behandlingsrum]0:01:24.000,0:01:27.691

Tess: -När jag är klar med Jälla ska jag plugga vidare till djursjukvårdare.

[Slutbild med grön bakgrundsbild av Tess, vit text "Uppsala yrkesgymnasium Jälla", ljusgrön text "Naturbruk: Djurvård" och en gul Uppsala kommun logga.]

Uppdaterad: