Skolsupport elevdator

Tips kring vad du själv kan göra när din skoldator beter sig konstigt, strular, eller inte startar.

1. Lösenord

 1_password_140.png

För att återställa ditt lösenord så går du in på Lösenordsportalen. Tänk på att du måste ha registrerat dig för lösenordsåterställning innan för att kunna återställa ditt lösenord. Ett tips är att registrera dig samma dag som du får ut din dator via ikonen på ditt skrivbord (Lösenordsportalen).

2. Batteri-reset

2_batteri_reset_140.png

Vilket fel det än gäller så börjar vi alltid med att göra en hård omstart av datorn, också känt som batteri-reset.

  • Stäng av datorn
  • Koppla ur laddare/dockningskabel
  • Håll inne på/av-knappen i ca 30 sekunder (Se bilder nedan, märkt ”A” och ”B” beroende på vilken datormodell du har)
  • Släpp sedan knappen och vänta en minut
  • Tryck på den igen för att se om datorn hoppar i gång.

Anledningen till att vi gör detta är för att återställa datorns grundläggande funktioner, det kan bland annat lösa problem relaterade till att tangentbord och musplatta inte fungerar, att datorn inte startar alls, att den inte vill ta laddning och att nätverkskortet inte fungerar.

02_A_750.jpg

02-B--750.jpg

3. Datorn startar inte

3_dator_startar_inte_140.png

Startade inte datorn med hjälp av steg 2? Prova då att koppla in en laddare som du vet fungerar, låt datorn stå och ladda en kvart och försök sedan starta datorn igen. Om du har en HP av mindre modell, prova även att ladda datorn via USB-C-porten stället för den runda kontakten för att utesluta att datorn inte har ett trasigt ladduttag.

3_750.jpg

A. Ladduttag för rund laddare.
B. Ladduttag för USB-C-laddare.

4. Problem vid inloggning

4_inloggning_140.png

Prova först att återställa ditt lösenord enligt steg 1, prova även att logga in på en annan dator så att vi kan utesluta att det är ditt konto som strular. Om du inte kan logga in på varken din egen eller andra datorer, trots lösenordsåterställning, så hoppar du direkt till steg 7 och kontaktar IT-supporten.
Om det går att logga in på en annan dator, fortsätt att läsa denna guide.
”Det finns ingen domänkontrollant…” ” En förtroenderelation mellan den här arbetsstationen…
Det finns en uppsjö av felmeddelanden som kan dyka upp när en dators uppkoppling mot våra system inte fungerar som den ska. I de flesta fall kan dessa lösas genom att man kopplar in en nätverkskabel, startar om datorn och loggar in igen. Se till att nätverkskabeln du ansluter till datorn är kopplad till SKOLNET-nätet och inte ADMIN-nätet.

5. Nätverksproblem

5_natverksproblem_140.png

Har du fortfarande problem med att koppla upp mot nätverket trots steg 2? Det första du ska kontrollera är om flygplansläget är aktiverat. Du kan antingen stänga av detta genom att söka efter ”flygplansläge” i startmenyn på datorn eller genom den fysiska knappen på datorns tangentbord som är märkt med ett flygplan, exakt placering kan skilja beroende på datormodell. Se bild nedan märkt ”A” för exempel.

05_750.jpg

Om föregående tips inte fungerar så ska du prova att ansluta datorn till nätverket med kabel, se till att nätverkskabeln du ansluter till datorn är kopplad till SKOLNET-nätet och inte ADMIN-nätet.
Starta sedan om datorn med nätverkskabeln i och logga in som vanligt, vänta en minut och dra sedan ut nätverkskabeln för att se om du nu har tillgång till Wi-Fi.

6. Program och appar

6_program_appa_140.png

Letar du efter ett program? De populäraste programmen och apparna finns tillgängliga i ”Programkatalogen” som du hittar antingen som en ikon på ditt skrivbord eller genom att söka efter ”programkatalog” i startmenyn. I programkatalogen hittar du t.ex. ClaroRead, StavaRex, Google Chrome, SafeExamBrowser, Acrobat Reader och många fler. Ett tips i programkatalogen är att använda sökfunktionen uppe i högra hörnet för att söka efter just det program som du vill installera.

7. Support

7_support_140.png

Bra jobbat! Du har genomfört den felsökning som förväntats av dig.

Felanmälan

Tänk på att du måste vara elev i högstadiet eller gymnasiet i Uppsala kommun för att kunna felanmäla.

För att kontakta IT-supporten så ringer du:
018-726 00 30

För att du skall kunna lämna in din dator på service måste du först fylla i en skadeanmälan.

Är datorn fysiskt trasig, till exempel om skärmen är spräckt, så måste du utöver skadan även beskriva hur skadan uppkom. Är skärmen trasig så skriver du till exempel "Skärmen är spräckt, den gick sönder när jag tappade datorn i golvet här på skolan

Var noga med att du fyller i alla uppgifter korrekt.

 

Supportfråga elevdator

Du måste fylla i allt som är markerat med *.

Formuläret kunde inte skickas. Försök igen om en liten stund.
Uppdaterad: