Personbil

Vill du jobba med bilar, felsöka, reparera och serva fordon i verkstadshallar? Sök fordons- och transportprogrammet med inriktning personbil på Uppsala Yrkesgymnasium Jälla. När du är klar med din yrkesexamen har du stor chans att få jobb. Utbildningen kan också ge högskolebehörighet. I utbildningen ingår minst 15 veckors APL – Arbetsplatsförlagt lärande.

elev monterar hjul på personbil

Inriktning Personbil

Fordons- och transportprogrammet med inriktning personbil är ett yrkesprogram som leder till en yrkesexamen.

Under det första året läser alla grundläggande fordonsteknik, vi gör studiebesök och provar på olika yrken i branschen. Till andra året väljer du inriktning. Då får du bland annat lära dig att reparera personbilar och om personbilsteknik. Vi har välutrustade verkstadshallar och erfarna yrkeslärare.

Alla elever har APL

I alla yrkesprogram ingår minst 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL), alltså praktik på en arbetsplats. Praktiken ger dig kunskaper i yrket, arbetslivserfarenhet och kontakter. Tack vare goda branschkontakter kan vi erbjuda bra praktikplatser som ofta leder till jobb direkt efter utbildningen.

Erasmus logga

Genom EU-projektet Erasmus+ har du möjlighet att göra en del av din APL utomlands. Alla kostnader som uppstår i samband med denna APL-placering finansieras av Erasmus+ projektet. Vi samarbetar för närvarande med skolor och arbetsplatser i Finland, Estland, England, Frankrike, Tyskland och på Island. Kontakta gärna skolans Erasmus+ koordinator för mer information.

Lär dig ett yrke och få en gymnasieutbildning

När du pluggar på ett yrkesprogram får du en gymnasieutbildning samtidigt som du lär dig ett yrke. Du kan börja jobba direkt efter utbildningen eller fortsätta studera.

Yrkesprogrammen och högskolebehörighet

Från hösten 2023 ges alla möjlighet att läsa grundläggande behörighet till högskola och universitet inom programmet genom att läsa kurserna svenska 2, svenska 3 och engelska 6. Det är möjligt att välja bort en eller flera kurser som ingår i den grundläggande behörigheten. Vi erbjuder matematik 2a som individuellt val. Kursen krävs för behörighet till vissa högskoleutbildningar.

Läs mer om inriktning Personbil här (PDF, 842 KB)

Lina Hansen

Studie- och yrkesvägledare