Film anläggningsmaskinförare

Textversion

[Vit text över film "Uppsala"]

[Gula anläggningsmaskiner på grusplan och på grusväg, närbilder på elever i hytterna på maskinerna.]

[Eleverna Eddie och Albin står bredvid varandra ute. I bakgrunden syns en gul grävmaskin. Båda har en röd skyddshjälma och reflexjacka.]

Eddie: -Hej! Jag heter Eddie.
Albin: -Och jag heter Albin.

Varför sökte du till ME-skolan?

Albin: -Jag är uppväxt med maskinerna. Så jag visste ungefär vad jag gav mig in på.

Vad visste du om ME-skolan innan du började här?

Eddie: -Jag visste väl att det var någon sån här maskinskola.
Albin: -Jag var hit en dag i 9:an p en sån här Öppet Hus dag då fick jag veta att det fanns.

Funderade du på några andra utbildningar?

Albin: -Jag stod mellan det här och att gå transport annars men jag konstatera att transport det blir ju bara samma sak hela tiden.

Tycker du att utbildningen har en bra mix mellan teori och praktik?

Eddie: -Ja, jag tycker att det är väldigt bra.

Vad är det bästa med maskinföraryrket?

Albin: -Det är ju att få va med och skapa samhället då.

Hur stor är sannolikheten att ni kommer att jobba som maskinförare efter utbildningen?

Eddie: -Väldigt stor för jag tycker att det här yrket är jättekul.
Albin: -Jag är ganska säker på att jag kommer att jobba som maskinförare efter det här för redan innan jag börja så hade jag typ tre som fråga om jag ville jobba där.

[Korta klipp med anläggningsmaskiner i bruk, elever som får instruktioner av lärare.]

[Yrkesläraren Micael Alberston står ute. Han har en vit skyddshjälm och en reflexjacka på sig. I bakgrunden syns flera anläggningsmaskiner.]

Micael: -Micael Albertson och är yrkeslärare p ME-skolan.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Micael: -Det är kul att se ungdomarna utvecklas.

Vad tror du det beror på att fler tjejer söker till utbildningen nu?

Micael: -Tjejerna blir mer och mer uppmärksamma på att dom kan kära maskin dom också.

Behövs det några förkunskaper för att börja på ME-skolan?

Micael: -Nej, man behöver inte alls ha några förkunskaper.

Hur mycket praktik ingår i utbildningen?

Micael: -Årskurs tre då är dom mestadels ute på praktik.

Hur länge har du jobbat i den här branschen?

Micael: -40 år har jag varit inom det här yrket.

Hur ser arbetsmarknaden ut?

Micael: -Ja i dagsläget så finns det ju jättegott om jobb.

[Åsa Vallgårda står ute med en jordbruksanläggningen i bakgrunden.]

Åsa: -Åsa Vallgårda, är på Vallgårda Entreprenad, jag är en utav delägarna.

Vad kan du berätta om Vallgårda Entreprenad AB?

Åsa: -Det grundades 1997, startade med en liten grävmaskin då och sen har det ökat så att nu är vi 20 anställda.

Vilka är era kunder?

Åsa: -Kommunen, mycket privatpersoner och bostadsrättsföreningar.

Varför valde du att jobba med det här familjeföretaget?

Åsa: -Jag tyckte det va roligt och omväxlande arbete. Det är mycket killar inom branschen så det är lite fördel att komma in som tjej också.

Hur ser samarbetet med ME-skolan ut?

Åsa: -Jag tycker att vi har en bra relation. Vi tar emot mycket praktikanter och hos oss får de köra väldigt mycket maskin vilket också är en fördel. Sen är det kul också att se hur dom utvecklas när dom är här och att det kan leda till en anställning.

Hur svårt är det att rekrytera tjejer till företaget?

Åsa: -Det är jättesvårt. Nu senare åren har det ju börja kommit lite mer och det tycker vi är jätteroligt.

Hur är behovet av nya maskinförare i branschen?

Åsa: -Det finns ju alltid ett behov av en duktig maskinförare.

["Nybygget" på Uppsala yrkesgymnasium Jälla. Stor röd byggnad som huserar skolans utbildningar inom Bygg och anläggning, El och Energi och VVS och fastighet.]

[Yrkesläraren Joakim Svedberg står utanför byggnaden.]

Joakim: -Jag heter Joakim Svedberg och vi är på Uppsala yrkesgymnasium, Jälla. Jag är arbetslagsledare för Bygg- och anläggningsprogrammet och förste lärare.

Hur många elever går på skolan?

Joakim: -Runt 800 elever och vi är ett naturbruksgymnasium från början.

Hur fungerar samarbetet mellan Uppsala yrkesgymnasium och ME-skolan?

Joakim: -Det funkar jättebra. Det är bra lärare och en genomtänkt utbildning.

Om man är intresserad av att bli maskinförare vart vänder man sig då på skolan?

Joakim: -Då vänder man sig till studie - och yrkesvägledaren eller så tar man kontakt med programrektor på bygg- och anläggningsprogrammet.

Hur många av era elever får jobb efter studenten?

Joakim: -Vad jag vet så får alla jobb som är intresserade och lägger ned tid på att bli en bra maskinförare.

Vilka egenskaper krävs för att bli en bra maskinförare?

[Korta klipp till varje person som svarar på frågan]

Albin: -Lugn, sansad.
Eddie: -Noggrann.
Albin: -Man ska inte kunna lämna nånting halvdant.
Eddie: -Va alert.
Joakim: -Intresse för byggbranschen.
Micael: -Utveckling och att man blir duktig att köra maskin.
Åsa: -Att man kan fokusera på det man gör och omgivningen också.
Eddie: -Du behöver alltid tänka ett steg till innan du gör det.
Åsa: -Mycket eget ansvar också innebär det ju.
Micael: -Om man är en social människa.
Åsa: -Framför allt lugnet är ju viktigt så att man inte stressar och...
Eddie: -Att kunna koncentrera sig på det man håller på med och samtidigt man har koll på andra människor i närheten.

Varför ska man välja den här utbildningen?

Eddie: -Det är roligt, man träffar många nya kamrater och man liksom blir som en liten familj.
Joakim: -Söker man till Bygg- och anläggningsprogrammet så är man garanterad en bra framtid.

[Vit text "ME-Skolan Uppsala i samarbete med ahlsell". En rad med gula grävmaskiner står parkerade efter skogskanten.]

 

Uppdaterad: