Studieresa till Polen

Ett antal lärare och elever på skolan fick besöka koncentrationslägret Auschwitz och fler ställen i Polen via projektet Vandra i Emerich fotspår.

Som en del i projektet Vandra i Emerich fotspår besökte en grupp elever och personal från Jälla Krakow,  Polen 2 december- 5 december. Jälla har deltagit i projektet, som är ett samarbete mellan Emerichfonden och Fredens Hus sedan 2019, men kunde först nu göra studieresan på grund av pandemin.

Under ledning av Antonio Basala från Fredens Hus gjorde gruppen en rad studiebesök i de judiska kvarteren i Krakow, besökte synagogor och minnesplatser för Förintelsen.

gruppen samlad_300x400.jpg    kyrkaltare_300x400.jpg
Bild 1 och 2: Gruppen samlad utanför en synagoga och en av synagogornas altare.

Under resans tredje dag gjordes ett guidat besök till koncentrations- och förintelselägret Auschwitz- Birkenau. Dagens efter besökte gruppen en judisk kyrkogård i Krakow, höll en tyst minut och lämnade varsin minnessten.

stängsel_300x400.jpg    foton_300x400.jpg
Bild 3 och 4: En bild av Auschwitz och foton på ett antal fångar.

Det var en viktig, lärorik och känslomässig studieresa som deltagarna kommer att minnas resten av sina liv.

fakta om auschwitz_300x400.jpg
Bild 5: Fakta om Auschwitz på polska och engelska.

Mer information om projektet Vandra i Emerich fotspår finns att läsa här.

15 december 2021