Guld och brons i SM-tävlingen i skotning

21 maj genomfördes SM-finalen i skotning för gymnasieelever i Eksjö. Jällas elever Rasmus Kvarnebrink och Emil Lindroos kammade hem varsin medalj i tävlingen, Rasmus tog guld och Emil tog bronset.

Rasmus och Emil utbildar sig till maskinförare inom skogsbruk på naturbruksprogrammet och går sista året på Uppsala yrkesgymnasium Jälla. När det var dags för SM i skotning så ville de självklart vara med. I kvaltävlingen deltog cirka 35 elever och till finalen tog sig nio elever. Två av dem var Rasmus och Emil. Efter en spännande final tog Rasmus hem en förstaplats och Emil tog en tredjeplats.

Rasmus_Emil_skotar-SM_maj2022.jpg

– Vi är oerhört glada och malliga över att ha lyckats så bra i SM-tävlingen, säger Rasmus och Emil håller med:

– Det var självklart kul att tävla men också roligt att träffa elever från andra skolor och få chansen att byta erfarenheter med dom.

Om några veckor tar killarna studenten och sen väntar jobb. SM-placeringarna är passande då både Rasmus och Emil redan har fått jobb där de ska köra skotare.

Viktigt att behålla lugnet

Erik Andersson är Skotarinstruktör på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och han har även agerat coach till Rasmus och Emil under tävlingarna. Att kunna behålla lugnet och att anpassa sig utifrån situationen har det varit ett stort fokus på. För en skotare är momenten olika och det är viktigt att alltid anpassa sig till situationen.

– Jag är stolt över både Rasmus och Emil. Att vi på Jälla har två elever som tog sig till final och lyckades kamma hem två medaljer är stort. Killarna har gjort sig väl förtjänta av deras vinster efter alla timmar av nötning och träning, säger Erik Andersson.

Kort om skotare

En skotare är en maskin avsedd för terrängkörning och att bära fram virket från skogen till skogsbilvägen.

24 maj 2022