Avslut på APL i Island

Efter en månads APL avslutar Ebba och Anna sin APL på Skeidvellir med de här raderna och bilderna.

Allting har varit super på gården. Vi har fått rida ut en hel del, när vädret tillåter, i den fantastiska naturen! Vi har även fått lära oss massvis om islandshästen och ridningen. Katrín har hållit lektion för oss minst en gång i veckan vilket har varit superroligt! På lektionerna har Ebba fått rida en häst vid namn Ynja och Anna har fått rida Gloð. Båda två jättefina hästar som vi tycket väldigt mycket om!

Vi har även fått bada i en varm källa med tjejerna på gården! Nu har det kommit två nya tjejer på gården, Sina och Tabea, från Tyskland. Alla tjejer är så välkomnande och härliga och vi lär oss massor!

Förutom att jobba på gården har vi även följt med på en massa tävlingar vilket har varit superkul! Vi har sett både Katrín och hennes man Dabbi tävla i både tölt, förgång och pass!

Ska bli tråkigt att åka hem, kommer sakna stället och hästarna mycket!

Anna och Ebba har tagit många fina bilder under praktiktiden på Island vilka de gärna delar med sig av nedan.

Bild1_Anna_Kaeti_Njall_300x400.jpeg
Bild 1: Anna rider turhästen Kæti och håller i turhästen Njáll. Foto: Ebba

Bild2_Anna_och_Glod_300x400.jpeg
Bild 2: Anna tar farväl av Gloð. Foto: Ebba

Bild3_Bassi_i_stallet_400x300.jpeg
Bild 3: Turhästen Bassi som står i stallet. Han har varit ute i fältet i ett halvår! Foto: Anna

Bild4_Ynja_Anna_Glod_300x400.jpg
Bild 4: Ebba rider på Ynja och framför rider Anna på Gloð. Foto: Ebba

Bild5_Snuddi_och_Orion_300x400.jpg
Bild 5: Turhästarna Snuddi och Orion, de två äldsta och snällaste hästarna i stallet. Foto: Ebba

Bild6_Nyfiket_hastfol_300x400.jpeg
Bild 6: Ett nyfiket föl från avelsstohagen. Foto: Anna

Bild7_Njall_och_valacker_300x400.jpg
Bild 7: Öronbild av Njáll med utsikt över fältet med valacker som solar. Foto: Ebba

Bild8_Hasthage_400x300.jpeg
Bild 8: Hage där turhästarna gick om dagarna. Om nätterna blev de utsläppta på ett större betesfält. Foto: Anna

Bild9_Ebba_och_Ynja_300x400.jpg
Bild 9: Ebba rider på Ynja ute på höfältet. Foto: Anna

Bild10_natt_i_Reykjavik_300x400.jpg
Bild 10: Vår sista natt på Island spenderade vi i Reykjavik som bjöd på en fin solnedgång! Foto: Ebba

Det låter som en fantastiskt trevlig och lärorik APL! Tack för härliga bilder Anna och Ebba!

På Uppsala yrkesgymnasium Jälla ger vi våra elever möjlighet att göra yrkespraktik i ett annat europeiskt land och där alla omkostnader är betalda via Erasmus+ projektet. Är du intresserad av att veta mer så kontakta Anneli Kvick som är internationell koordinator på skolan.
e-post: anneli.kvick@skola.uppsala.se

Erasmus logga.jpg