APL på Island våren 2022

Ebba och Anna som går i tvåan på Naturbruksprogrammets hästinriktning är just nu på Island och har APL där.

Tjejerna arbetar och bor på ett välkänt stall i Skeiðvellir. Stallet anordnar bl.a. turridningar i den isländska naturen för turister från olika håll i världen. Stallet är också berömt för sin fina hästhållning. När hästarna står i sina boxar kan de alltid se varandra och vara sociala, eftersom det inte finns några höga väggar som skymmer utsikten för dem.

Bild1_utsikten_fron_garden_400x300.jpg
Bild 1. Utsikten från gården. Foto: Ebba

Så här skriver Ebba och Anna:
”Hej!

Bild2_hasten_Maistjarna_300x400.jpg
Bild 2. Hästen Maistjarna. Foto: Ebba

Vi har det toppen här! Vi får jobba en hel del i stallet men även rida massvis! Vi får möta turister och även följa med ut på tur.

Bild3_Hasten_Fagri_300x400.jpg
Bild 3. Hästen Fagri som är en av Ebbas favoriter. Foto: Ebba

Just nu är det även två andra tjejer som arbetar här, Emelie från Danmark ock Annika från Tyskland. Sen är såklart ägaren Katrin också med i stallet! Igår fick vi även följa med till Hella, när Davíð skulle tävla där.

Bild4_Hasten_Kim_300x400.jpg
Bild 4. Hästen Kim. Foto: Ebba

Det kommer en hel del turister även såhär års, idag hade vi tre olika turer med två amerikanska familjer samt en fransk familj. Det är väldigt roligt att se och träffa så många andra människor från alla världens hörn! 😊

Bild5_Stallet_300x400.jpg
Bild 5. Så här ser stallet ut. Det finns ca 35 boxar och hästarna i mitten kan ha kontakt med fem hästar vardera! Foto: Ebba

Stallet är superfint! Alla hästar kan se varandra och även röra vid varandra - så mysigt!”

Bild6_Stallkatter_400x300.jpg
Bild 6. De båda stallkatterna Bella och Tása! Supergulliga och jättekeliga! Foto: Ebba

Det låter fantastiskt! Tack för att ni berättar och delar med er av härliga foton från Island!

På Uppsala yrkesgymnasium Jälla ger vi våra elever möjlighet att göra yrkespraktik i ett annat europeiskt land och där alla omkostnader är betalda via Erasmus+ projektet. Är du intresserad av att veta mer så kontakta Anneli Kvick som är internationell koordinator på skolan.
e-post: anneli.kvick@skola.uppsala.se

Erasmus logga.jpg