APL i Finland

Två av våra elever gör just nu APL i Finland. Det är Elsa och Lilly som går i trean på Naturbruksprogrammets smådjursinriktning.

Tjejerna bor och arbetar på vår fina partnerskola i Brusaby, i sydvästra Finland. Där deltar de dels i det dagliga arbetet på en veterinärklinik, dels är de med och sköter om djuren i skolans eget djurhus.

Elsa och Lilly hälsar från Finland

Hej vi heter Lilly och Elsa, just nu är vi på utlandspraktik vilket är super kul! Vi får lära oss en massa saker som har med vår utbildning att göra. Här kommer några bilder på vad vi får göra på deras klinik:

Bild1_skrapa_tandsten_300x400.jpg
Bild 1: Lilly skrapar tandsten på en hund. Foto: Elsa

Bild2_tejpar_PVK_300x400.jpg
Bild 2: Elsa sätter en PVK på en hund. Foto: Lilly

Bild4_Elsa_mikroskop_300x400.jpg
Bild 4: Elsa undersöker öronprover i ett mikroskop. Foto: Lilly

Bild5_gecko_hideout_300x400.jpg
Bild 5: En blåtungad skink tittar ut från sitt "hideout". Foto: Lilly

Bild6_fiskar_400x300.jpg
Bild 6: Fiskar i ett akvarium. Foto: Lilly

Bild7_gecko_helbild_300x400.jpg
Bild 7: Helbild på en geckoödla och några larver för ödlan att mumsa på. Foto: Lilly

Bild8_marsvin_300x400.jpg
Bild 8: Ett marsvin. Foto: Elsa

Bild9_kaniner_400x300.jpg
Bild 9: Två kaniner. Foto: Elsa

Bild10_hundvalpar_300x400.jpg
Bild 10: Elsa håller upp två hundvalpar. De ska tränas till att bli assistanshundar. Foto: Lilly

Det ser roligt och spännande ut! Tack Elsa och Lilly för fina foton!

På Uppsala yrkesgymnasium Jälla ger vi våra elever möjlighet att göra yrkespraktik i ett annat europeiskt land och där alla omkostnader är betalda via Erasmus+ projektet. Är du intresserad av att veta mer så kontakta Anneli Kvick som är internationell koordinator på skolan.
e-post: anneli.kvick@skola.uppsala.se

Erasmus logga.jpg