APL i Finland

Erasmus+ APL med inriktning smådjur i Finland.

Linnea, Tess, Oliver och Nicole går i årskurs två på Naturbruksprogrammets smådjursinriktning. De har precis börjat sin internationella praktik på Axxell Brusaby i Finland. Där ska de vara i 25 dagar och lära sig mer om smådjurshållning, men även träffa djur som vi inte har på Jälla, t.ex. assistanshundar och åsnor.

Linnea berättar att skolan är trevlig och att det är lätt att komma in i rutinerna i arbetet med djuren. Det är en väldigt ”mysig djurhållning” där. Hon har skickat några jättefina bilder till oss från APL-platsen i Brusaby. Det tackar vi för, såklart.

En chinchilla matas
Här är det en hungrig Chinchilla som får mat.

Katter
Här gosas det med skolans ”hittekatter” som får omvårdnad innan de placeras ut i trygga hem.

En hundEn hundvalpHundvalpar
Mamma Taika och hennes gulliga valpar som är bara fyra veckor gamla.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

På Uppsala yrkesgymnasium Jälla ger vi våra naturbrukselever möjlighet att göra praktik i ett annat europeiskt land och där alla omkostnader är betalda via Erasmus+ projektet.

Erasmus logga

Linnea, Tess Oliver och Nicole är fyra av våra trevliga elever som sökt och antagits till detta. Vi önskar dem allt gott och att de kommer hem med massor av nya intryck och ökad kunskap om djurhållningen i Finland.

20 november 2019