APL i Finland hösten 2021

Två av våra elever på Naturbruksprogrammet med inriktning djurvård är just nu i Finland och gör sin APL där. Det är Alva och Sorana som går i årskurs två. De arbetar och bor på en Naturbruksskola i Brusaby, och ska stanna där i fyra veckor.

Efter första veckan där berättar Sorana att de trivs jättebra  och att alla är väldigt snälla. Arbetet består av daglig skötsel och tillsyn av de olika djuren som finns där, och tjejerna arbetar tillsammans med skolans elever och deras handledare.

En_Degu_300x400.jpg    En_Landsköldpadda_300x400.jpg
Bild 1 och 2: En degu och en landsköldpadda.

Alva tycker också att alla är otroligt snälla och välkomnande. Utöver den dagliga skötseln av sällskapsdjuren så har de också fått vara med på undervisning av skolans assistenthundar, berättar hon. Då tränas hundarna att lära sig att t.ex. plocka upp olika föremål och ge till hundföraren. Sedan fick tjejerna prova att lära in det de sett, på deras handledares egen hund, och det gick helt okej.

En_Leopardgecko_300x400.jpg    Hittekatten_Sune_300x400.jpg
Bild 3 och 4: En leopardgecko och hittekatten Sune.

Boendet är väldigt fräscht och hyfsat lugnt också, berättar Alva vidare. De andra ungdomarna på elevhemmet är väldigt trevliga och det brukar ordnas olika aktiviteter vissa kvällar. En kväll hade fritidshandledaren ordnat  gemensam tacokväll för alla som bor på elevhemmet. Då var det många som samlades för att umgås och äta tacos :)

Sid_heter_en_Blatunga_skink_300x400.jpg    Sids_bla_tunga_300x400..jpg
Bild 5 och 6: En blåtunga skink. Han heter Sid och är riktigt snäll, men snabb också! Och på bilden bredvid ser vi lite av Sids blå tunga.

Sorana har fotograferat några av djuren de arbetar med och skickat till oss. Det låter som ni har det riktigt bra, tjejer. Tack för lägesrapport och fina foton!

På Uppsala yrkesgymnasium Jälla ger vi våra elever möjlighet att göra yrkespraktik i ett annat europeiskt land och där alla omkostnader är betalda via Erasmus+ projektet. Är du intresserad av att veta mer så kontakta Anneli Kvick som är internationell koordinator på skolan.
Telefon: 018 - 727 96 32 eller e-post: anneli.kvick@skola.uppsala.se

Erasmus logga.jpg