5 veckors APL på Island snart över

I helgen åker Anna och Ebba hem igen efter hela fem veckors APL på Island.

Ebba berättar att de haft det väldigt kul och bra där. De har fortsatt jobba med stallsysslor, tagit ut och in hästar, mockat, fodrat och sopat. Sedan har de longerat massor med hästar, både unga och hingstar. De har fått rida nästan varje dag! Det finns fyra hästar som är lite mer vältränade som de ridit och tränat. Ebba har mest ridit Oddi och Sæborg medan Anna oftast ridit Hermóður och Sól. De har fått rida ut och träna i ridhuset och på ovalbanan. Sedan har de fått följa med ut när praktikvärdarna Hanna och Hjörvar ridit unghästarna.

Utöver stalljobbet har de följt med på utflykter om helgerna. De har sett vattenfall, åkt till Vestmannaeyja, varit i Selfoss och i Reykjavík. De har även sett jättefina norrsken. På Vestmannaeyja gick de runt och tittade på vulkanen som finns på ön, såg lunnefåglar och gick på museum.

Både Anna och Ebba tycker att det varit superkul!

De har tagit foton för att dela med sig även till oss. Det är bilder på norrsken och från Vestmannaeyja samt hingsten Grímur, och hästarna Öld och Sól. Anna rider på Sól. Vattenfallet heter Seljalandsfoss och kyrkan är Hallgrímskirkja i Reykjavík.

Tack Hanna och Hjörvar för att ni  varit så fantastiska praktikvärdar! Tack Anna och Ebba för underbara foton från en underbar ö!

På Uppsala yrkesgymnasium Jälla ger vi våra elever möjlighet att göra yrkespraktik i ett annat europeiskt land och där alla omkostnader är betalda via Erasmus+ projektet. Är du intresserad av att veta mer så kontakta Anneli Kvick som är internationell koordinator på skolan.
Telefon: 018 - 727 96 32 eller e-post: anneli.kvick@skola.uppsala.se

11 april 2022